Forum www.4wm.fora.pl Strona Główna www.4wm.fora.pl
Warmińsko-Mazurskie Forum Fotograficzne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

1. Warstwa ? Ale o co chodzi ? ;)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.4wm.fora.pl Strona Główna -> Pędzlowanie / Gimp
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
JanuszWaw
Majonez



Dołączył: 21 Lip 2008
Posty: 395
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Olsztyn

PostWysłany: Pią 17:46, 03 Kwi 2009    Temat postu: 1. Warstwa ? Ale o co chodzi ? ;)

Na diabła mi ta... warstwa

To co napisałem poniżej nie jest ani odkrywcze, ani też nie stanowi wiedzy tajemnej ! Wink Ale....
Kiedyś w rozmowie wyjaśniając jak uzyskałem pewien efekt graficzny użyłem określenia:
"... musisz to zrobić na warstwie... " zanim skończyłem usłyszałem: "... O co Ci chodzi ?..." Shocked
Bez znajomości pewnych podstawowych pojęć nie ruszymy z miejsca.

Niniejszy tutek jest przygotowaniem do instrukcji jak pracować na wielu warstwach.
Używanie wielu warstw ma sens dopiero wtedy, gdy chcemy osiągnąć efekt przenikania się obrazów.
Przy czym nie zawsze to muszą być różne obrazy. Często bywają to te same obrazy, na których
pewne ich obszery poddano odmiennej obróbce. A na koniec ponownie je scalono.

Zdjęcie: modyfikować czy nie modyfikować - oto jest pytanie ? Wink

Pytanie: po co to się robi ?
Często by skorygować oczywiste błędy w technice fotograficznej. Czasami by (w zamierzony sposób) zmodyfikowac przekaz.
A jeszcze kiedy indziej, by uzyskać zamierzony efekt artystyczny.
Wg. mnie nie ma co się obruszać. Dośc dużo czasu spędziłem w tradycyjnej ciemni. Bawiłem się
modyfikując uzyskiwane efekty m.in. poprzez zmianę temperatury "kąpieli", ręczne maskowanie, wielokrotne
naświetlanie, zmianę płaszczyzny czołówki powiększalnika lub maskownicy, itd. Nikt tego nie traktował jako oszustwo.
Działania takie uchodziły "za wyższą szkołe jazdy", gdyż wymagały ... pogłębionej wiedzy z zakresu obróbki fotograficznej.
Dziś mamy PS-a czy Gimpa. Po prostu inne narzędzia.
Patrząc na fotografie zmodyfikowane czy (jak wolą inni) skorygowany za pomocą edytora nie odczuwam
niesmaku, ani też ździwienia.
Był czas kiedy sam uważałem, że "prawdziwa fotografia" to ta analogowa. Czas i otoczenie dowiodły, że się myliłem.
Wg. mnie nie ma nic zdrożnego w użyciu edytora. Trzeba wiedzieć tylko po co to się robi ? Jaki efekt chce się uzyskać ?
Czasami efekt nie zyskuje akceptacji widza, ale... to problem autora.
A zdjęcie niepoprawne (nieostre, niedoświetlone, prześwietlone, poruszone, itd.) nadal takim pozostaje.
Choć (osobiście) czasami chciałbym móc "przypisać" swoim zdjęciom jakiś "podtekst" artystyczny.
Cóż często się nie da ! Very Happy Gniot to gniot. Dorabianie legendy do "kiepskiego kadru" w efekcie daje tylko... kiepski kadr z legendą ! Wink
Znam też purystów fotograficznych, którzy mówią: "ta fota nie jest nawet tracona PS-em...". Co bywa czasami Wink niezgodne z prawdą !
Albo jest zgodne, bo... uzyto innego edytora ! Very Happy
Np. tego zawartego w oprogramowaniu aparatu. Oto co potrafii mój D300.



Mimo, że aparat jest b. dobry, to jednak pod wzgledem funkcji edytorskich nawet przy prostych edytorach ... jest "cieniakiem".
Nawet w porównaniu z darmowym Gimpem Very Happy
Dobra wiem, PS ma tego jeszcze więcej ! Smile



Ale D300 (i jemu podobne) przecież to tylko (!? Wink ) aparat, a nie komputer ! Very Happy

Widziałem piekne zdjęcia "prosto z puchy". Ale widziałem też piękne zdjęcia modyfikowane.

I na tym Forum można znaleźć prace noszącę (mniej lub bardziej) widoczne ślady edycji, a ogląda się je z przyjemnością. Więc czemu...
W tym przypadku chyba jest podobnie jak z chirurgią plastyczną. Wielu wie, że ona istnieje. Są tacy, których na to stać i z tego korzystają.
Ale jedynie Ci, którzy wiedzą jak to robić (czasami) o tym mówią. Wink
Ja próbuje i... chciałbym się podzielić pewnymi spostrzżeniami !

Zamiast wstępu...

Zanim zaczniemy cokolwiek musimy ustalić kilka rzeczy:
  • każde zdjęcie na karcie naszego aparatu jest płaskie jak naleśnik, czyli składa się z jednej wartwy
  • jeżeli nie ustawiliśmy w naszym aparacie "automatycznej" konwersji foty do wersji "czarno-białej" to nasza fota
    jest zawsze kombinacją pikseli o barwie: czerwonej, zielonej i niebieskiej. Stąd określenie standardu: RGB (Red - Green - Blue),
  • Ani format RAW (NEF), ani JPG nie przenosi informacji o przezroczystości (nazywanym też kanałem Alfa).
    By przenieść informację o przezroczystości trzeba użyć innego formatu np. GIF.

Warstw może być wiele, ale zacznijmy od... jednej.
Jeśli otwieramy jakikolwiek obraz (np. fotografię) w dowolnym bitmapowym (rastrowym) edytorze graficznym to pojawia nam się obiekt
często nazywanym: "Tłem".
Nazwijmy ją warstwą mimo, że jest pojedyncza ! I nie jest ważne jak edytor ją nazywał ! Zatem w drogę ...
Wszystkie dalsze opisy i eksperymenty bedę omawiał na podstawie poniższego zdjęcia ! I nie jest istotne co ono zawiera !



W lewym górnym rogu zaprezentowałem histogram tego zdjecia.
Histogram to nic innego jak wykres obrazujący ilości punktów o okręlonej jasności i barwie zawartych w prezentowanym obrazie.
Wartości z lewej strony osi poziomej odpowiadają pikslom ciemnym. Im bardziej w prawo tym piksle "są" jaśniejsze.
Wysokość "słupka" dla danej wartości jest miarą ilości danych piksli
Zwróć uwagę na fakt, iż kształty histogramów dla poszczególnych barw RGB są zbliżone. Ale... nie takie same.
Patrząc na histogramy i rzeczywistą treść zdjęcia wprost trudno uwierzyć, że różnice są tak niewielkie. Wydawałoby się, że czerwień winna dominować,
a tu... nic z tego.
Wynika to z faktu, iż histogram pokazuje statystyczną zawartośc obrazu. W przypadku prezentowanego zdjęcia rozkład ilości pikseli
o określone wartości tonalnej jest rozłożony równomiernie.
Czy pamiętasz to co powiedziałem na wstępie: obraz złozony jest wyłącznie z pikseli o barwach: czerwonej, zielonej i niebieskiej (RGB).
Dlatego też, by uzyskać ciemne i bardzo ciemne zabarwienie zdjęcia w okreslonych miejscach muszą tam wystąpić (mniej więcej) w zbliżonych ilościach
piksle o ciemnej tonacji (to te bliżej lewej krawędzi histogramu !).
Z drugiej strony: białe lub jasno szare fragmenty zdjęcia zawierają zbliżone ilości pikseli RGB, których ilości wskazuje prawa strona histogramu.
Wyciągi barwne (to te poniżej miniaturki po prawej (oznaczone kolorowymi literkami RGB) na pierwszy rzut oka niewiele się różnią.
Ale jedynie na pierwszy, na drugi... różnice są już widoczne !



Przezroczystość, czyli kanał Alfa...

Bywa, że obrabiany obraz składa się z wielu warstw.
Czasami są to wartswy zawierające różne obrazy, a czasami jest to ten sam obraz, ale skorygowano tonalnie,
przetworzony za pomącą mniej lub bardziej złożonych operacji !
I do tego celu wykorzystuje się przezroczystość, czyli kanał Alfa.
Pracując w edytorze graficznym bardzo łatwo można poznać,: czy warstwa zawiera kanał Alfa czy też nie !
Gdy użyjemy gumki (Eraser) to "gumkując" obraz nie zawierający kanału Alfa w miejscu wycierania pojawi się
zamiast przezroczystości... kolor drugoplanowy (kolor tła)!
Jeśli potrzebujesz przezroczystości włącz kanał Alfa!

Wiele edytorów posiada możliwość dodania do danej wartswy kanału Alfa, bo wszystkie zdjęcia (ich warstwa) skopiowane
z karty aparatu jej nie zawierają.
Na obrazku powyżej miniaturka w lewym górnym rogu pokazuje oryginalny (wyjściowy) obraz.
Dolny (lewy) to efekt zastosowania widocznej na fotogramie maski. Opis jej działania zostanie przedstawiony później.

Wiekszość popularnych edytorów graficznych (np. Photoshop, Gimp, itd.) umożliwia zmienianie
wartości tonalnych dla wszystkich barw (kanałów) równocześnie lub każdej barwy oddzielnie.



Na powyżej prezentowanym zdjęciu przedstawiono przykładowo moduł programu Gimp umozliwiający zmianę.
Zwróć uwagę na fakt, że zmieniając kształt krzywej (która na "dzień dobry" jest akurat prosta)
możesz zmieniać "udział" poszczególnych piksli o okreslonej wartości tonalnej. Są sytuacje,
gdy ta możliwość bywa użyteczna. Np. gdy chcemy spowodować by bruk jezdni wygladał jak po deszczu.

Kilkakrotnie w dotychczasowym tekście użyłem określeń: przezroczystość, kanał Alfa.

Jak już wspomniałem używanie wielu warstw ma sens jedynie wtedy, gdy wynikiem działania
na nich będzie obraz zawierający elementy pochodzące z wiecej niż z jednej warstwy.
Oznacza to, że najwyżej położona warstwa musi w całości lub części "prześwitywać".
Efekt ten wielu edytorach można uzyskać (co najmniej) na dwa sposoby:
  1. użycie tzw. maski warstwy - co pozwala na spowodowanie miejscowej, punktowej,
    bywa, że niejednorodnej "przezroczystości" warstwy,
  2. zmianę stopnia krycia (czyli spowodowanie, że warstwa będzie mniej lub bardziej przezroczysta.
    Jednak ta metoda powoduje, że przezroczystość jest jednolita dla całej powierzchni warstwy.
No dobrze...
Ponieważ to jest kurs przyśpieszony, to nie będę rozwodził się nad szczegółami i powiem tak:
maska to jest takie dodatkowe sito, które przepuszcza "filtruje" obraz warstwy, której dotyczy !
Inna istotna informacja: w omawianym przydładzie warstwa podlegająca obróbce pierwotnie nie zawierała kanału alfa, a kolor drugoplanowy (tła)
w Gimpie to kolor biały. Dlaczego to tak istotne napiszę za chwilę !

Maska to jest jakby dodatkowa warstwa, której zadaniem jest "filtrowanie" obrazu leżącego pod maską. I tak:
  • biały kolor na masce skutkuje tym, że praktycznie obraz pod maską widoczny jest bez zmian,
  • kolor szary na masce powoduje częściowe przysłonięcie obrazu znajdującego się pod maską,
    Poziom filtracji obrazu zależny jest od stopnia szarości maski,
  • czarny kolor maski skutkuje całkowitym zasłonięciem obrazu znajdującego się pod maską.




Na powyższym "obrazku" widać działanie maski (zaprezentowanej w centrum obrazu). Jak widać w miejscach,
gdzie maska miała kolor biały pierwotny obraz nie uległ żadnej zmianie. Tam zaś gdzie maska była czarna
pierwotny obraz zanikł, a w jego miejsce pojawił się kolor tła. W miejscach gdzie maska była szara
pierwotny obraz widoczny jest częściowo. Im ciemniejszy kolor maski tym pierwotny obraz jest mniej widoczny.
W prezentowanym przykładzie rozjaśniony (białym) kolorem tła. Wspominałem, że istotne znaczenie ma jak został "ustawiony" kanał alfa dla maskowanej warstwy.
Należy pamiętać o tym, że gdy chcemy uzyskać przezroczystość obrazów w wyniku zastosowania narzędzi typu "gumka"
to kanał alfa dla danej warstwy musi być włączony. Inaczej zamiast widoku dolnego obrazu uzyskamy ... przejście do koloru tła.



Obraz wynikowy



Powyższy obrazek przedstawia efekt zastosowania gumki na warstwie kolorowej (znajdującej się na wierzchu)
z wyłączonym (A) i włączonym kanałem alfa (B).
Jako tło w obu przypadkach wykorzystano rysunek przedstawiający pierwotny obraz w wersji wersji B&W.
Ważne jest to, że w Gimpie maska warstwy każdorazowo działa
tak jakby kanał alfa był włączony, czyli w miejsce przezroczystości nie wstawia koloru tła !

Ale zauważ: tak działa maska warstwy !!!
Użycie narzędzia bezpośrednio oddziaływujących na warstwę takie jak: gumka (Shift+E) lub komenda "wytnij"
(Ctrl+X) przy wyłączonym kanale Alfa zamiast oczekiwanej przezroczystości, powierrzchnia obrazka pokryje się kolorem drugoplanowym (tła) !
Dlatego rozpoczynając pracę po stworzeniu kopii obrabianej warstwy warto zawczasu dodać do warstwy kanał Alfa !

A cały ten wywód ma służyć temu, by pokazać jak można w miarę prosto zmodyfikować zdjęcie np. jak na załączonym poniżej obrazku.



To żaden wyczyn ani filozofia. Ale już kilka osób mnie prosiło o napisanie czegoś takiego.
Więc w kolejnym odcinku Wink tym się zajmę ! Very Happy
Ot i tyle, na razie. Jak coś sknociłem lub zagmatwałem... dajcie znać Wink
Cdn... Wink


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez JanuszWaw dnia Sob 22:52, 04 Kwi 2009, w całości zmieniany 19 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Seeker
Rozwarstwiacz Majonezu



Dołączył: 13 Paź 2008
Posty: 1513
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Klebark

PostWysłany: Sob 10:14, 04 Kwi 2009    Temat postu:

Bardzo dobrze, ze to powstalo.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej
Administrator



Dołączył: 21 Lip 2008
Posty: 1518
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Olsztyn

PostWysłany: Sob 12:28, 04 Kwi 2009    Temat postu:

oo świetny tekst - gratulacje za poświecenie Smile dziekujemy.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
JanuszWaw
Majonez



Dołączył: 21 Lip 2008
Posty: 395
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Olsztyn

PostWysłany: Sob 22:51, 04 Kwi 2009    Temat postu:

Dzięki.
Boleję tylko nad tym, że zamiast w krzakach się z aparatem "przepychać" to ze względu na przeziębienie jestem uziemiony. I "słabuję" ! Rolling Eyes
A jak każdy rasowy chłop jak mam katar to... umieram ! d'oh!
Pzdr -


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.4wm.fora.pl Strona Główna -> Pędzlowanie / Gimp Wszystkie czasy w strefie GMT
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin